Request For Comments - RFC's

تقاضا برای توضیحات لیست اسناد ومنابع اینترنتی
اسناد RFC مجموعه ای از یادداشتهای تکنیکی و سازمان یافته میباشند که پیرامون اینترنت و مباحث جنبی آن رشد پیدا کرده اند. این اسناد از سال 1969 میلادی تا به امروز در حال تنظیم و توسعه میباشند. همچنین این اسناد حاوی بسیاری از مفاهیم شبکه های کامپوتری مثل قراردادها ( پروتکل ها )، رویه ها، برنامه ها و مفاهیم انتزاعی میباشند. حتی بعضی از این اسناد جنبه تفننی و داستانی دارند. مرکز رسمی برای تبیین و نظارت بر این قراردادها سازمان IETF میباشد. بطور کلی RFCها به سه گروه استاندارد تقسیم بندی میشوند :
1- استاندارها ( Standards)
2- استاندارهای پیش نویس ( Draft Standards)
3- استاندارهای پیشنهادی (Proposed
Standards) اصولاً روال تکاملی این RFC از پیشنهاد (Propose) شروع میشود. شخص یا اشخاصی سعی در ارائه یک استاندارد پیشنهاد میکنند. سپس بعد از بررسی های مختلف توسط IETF به عنوان یک استاندارد پیش نویس ( و نه کاملاً استاندارد) ارائه میگردد. پس از انجام آزمایشهای متعدد در سازمانهای مختلف و از آن جمله IETF، این پیش نویس به عنوان یک استاندارد مطرح شده و در دنیای اینترنت از آن استفاده خواهد شد.
از دیدگاه دیگر میتوان RFC ها را به یکی از چهار گروه ذیل طبقه بندی کرد :
1- آزمایشی Experimental
2- اطلاعاتی Informational
3- تاریخی Historical
4- قدیمی Early's RFC
معمولاً نوع چهارم مربوط به قبل از استاندارد شدن RFC ها میباشد. گروه RFC های آزمایشی جهت بررسی و آزمایش یک قرارداد با یک مفهوم مورد استفاده قرار میگیرد . و تا حصول اطمینان از صحت کارکرد آن به عنوان یک استاندارد شناخته نمیشود.
گروه RFC های اطلاعاتی Informational جهت تبیین یک مفهوم انتزاعی یا ارائه یک موضوع به شکل صرفاً اطلاعاتی پیاده شده اند.
گروه RFC های تاریخی ، تاریخچه یک استاندارد یا ارائه یک نظریه یا مفهوم را در بر میگیرد. و بالاخره گروه RFC های قدیمی استاندارد قدیمی ارائه شده قبل از بوجد آمدن استانداردها را شامل میشوند. و اصولاً نشانه ارائه این RFC ها به قبلاز شکل گیری IETF برمیگردد.
ضمناً RFC ها دارای سه زیر مجموعه مهم میباشند :
1- مجموعه استاندارد Standard -STD
2- مجموعه بهترین تمرین فعلی Best Current
Practice - BCP 3- مجموعه برای اطلاعات For Your Information -FYI
- ردگیری استاندارد سازی RFC ها (Standard Tracie RFC's )، سازمانهای IETF (Internet Engineering Task Farce ) و IESG ( Internet Engineering Steering Group )
RFC های ارائه شده را به دقت مطالعه و آزمایش میکنند . و پس از کنترل نهایی این اسناد ثبت و بصورت استاندارد ارائه میشوند. چنین RFC هایی که فرایند فوق الذکر را سپری کنند به عنوان Standard Track RFC's شناخته میشوند. و نتیجتاً بعد از طی چنین سیری ، بعنوان یک ایفاد کننده نقش در فرایند استاندارد اینترنت ثبت میگردند. مرحله اول برای ورود به استاندارد سازی ثبت و نشر RFC بعنوان پیش نویس اینترنت (Internet Drafts) میباشد.
- ویرایشگر RFC Editor - RFC
ویرایشگر RFC یک ناشر میباشد که مسئول مرور و تست نهایی RFC است. همچنین ویرایشگر RFC یک نسخه از فایل اصلی RFC را به نام شاخص (RFC's Index) RFC نگهداری میکند.
این شاخص جهت جستجو RFC بسیار سودمند و مفید واقع میگردد. در حدود 30 سال ویرایشگر RFCها ، Join Pastel بود و هم اکنون مؤسسه ای به نام Internet Society بعنوان سرمایه گذار مشغول فعالیت میباشد.
نظرات 1 + ارسال نظر
سرچ پنج‌شنبه 13 اسفند‌ماه سال 1383 ساعت 06:53 ب.ظ

سلام چگونه قالب وبلاکمو عوض کنم

شما میتونید از سایت گوگل برای سرچ قالب استفاده کنی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد